Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium Autista Tagintézménye

„A sokféleségben szépség rejlik, és erő.” — Maya Angelou

Intézményünkben, az Egri Szalaparti EGYMI és Kollégiumban 2017 szeptemberétől szülői kezdeményezésre indult el az ép értelmű autizmus spektrum zavarral élő gyermekek oktatása-nevelése az általános iskola első évfolyamán. A 2022-2023-as tanévtől, amikor a tanulók az 5. évfolyamba léptek, a szaktárgyi órák oktatását a székhely intézmény Iskola úti telephelyén tanító szakos pedagógusok látták el. A 2023-2024-es tanévben már 4 osztály kezdte meg az Iskola úti telephelyen a tanulást, majd a 2024-2025-ös tanévben további 4 osztály érkezett.

2025. szeptember 1-től a telephely tagintézményként működik, melynek hivatalos neve Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium Autista Tagintézménye.

Tagintézményünkben fogadjuk az autizmus spektrum zavarral élő ép értelmű és enyhe  értelmi fogyatékos tanulókat. Kollégiumi ellátást biztosítunk a következő tanévtől.

 

Küldetésünk:

Az autizmus spektrum zavarral élő tanulók számára egyénre szabott, biztonságos és támogató környezetet biztosítsunk, amely lehetővé teszi számukra képességeik kibontatkoztatását, a mindennapi életben való boldogulást, valamint a társadalmi beilleszkedést.

Munkánkra elsődlegesen jellemző:

Az oktató-nevelő munkánk tudományosan megalapozott, bizonyítottan hatékony autizmusspecifikus módszerekre épül.

Az autizmussal élő tanulóink számára egyénre szabottan választjuk ki a fejlesztő eszközöket, tankönyveket és a taneszközöket.

Adaptáltan alkalmazzuk az olvasás és írás tanítása során a Meixner-módszert, valamint szintén adaptált formában bevezetésre kerül a Komplex Alapprogram, mely előtérbe helyezi az élményalapú tanítást és a differenciált, személyközpontú oktatást.

Mivel az egyes tanulók képességstruktúrája jellegzetesen egyenetlen, amennyiben szükséges, további egyedi módosításokat alkalmazunk.

Alapelveink:

  • Az autizmusspecifikus nevelés-oktatás alapja a tanulóink egyéni szükségleteinek megértése, figyelembe vétele.
  • Komprehenzív (minden területet felölelő) fejlődési-viselkedéses-oktatási megközelítést alkalmazó módszertanokat egyénre szabva alkalmazunk.
  • A fejlesztés területeit, módszereit, eszközeit egyéni fejlesztési tervben határozzuk meg.

  • A családdal való folyamatos együttműködés a sikeresség alapfeltétele. Célja a család terheinek könnyítése, a kölcsönös információ nyújtás, a módszerek otthoni és iskolai alkalmazása közötti folyamatosság biztosítása, a tanultak általánosításának elősegítése.
  • Törekszünk arra, hogy a tanuló pozitív tapasztalatokat szerezzen a közösségben való részvételről. Ennek érdekében alapelv a tanuló teljesítményének, erőfeszítésének értékelése, a rendszeres pozitív visszajelzések biztosítása.
  • A tanulók sérülésspecifikus támogatása a habilitációs-rehabilitációs órákon és az iskolai élet minden színterén, valamennyi tanórai és tanórán kívüli helyzetben megvalósul, mivel a szociális interakciók, a kommunikáció értését és használatát kívánó helyzetek átszövik az iskolai életet.
  • Az iskolai élet minden területére kiterjesztjük a támogatás alapvető stratégiáit, módszereit (pl. egyénre szabott motivációs rendszer, strukturált környezet, vizuális környezeti támpontok, zavaró környezeti ingerekkel szembeni védelem, a beszédet kiegészítő vagy helyettesítő augmentatív-alternatív kommunikációs eszközök).

 

Céljaink:

  • A legáltalánosabb távlati célunk az egyéni képességek, fejlettség mellett elérhető legjobb felnőttkori szociális adaptáció és önállóság elérésének segítése.
  • Ennek alapja a szociális-kommunikációs nehézségek, a viselkedésszervezés és a gondolkodás sérülésének speciális módszerekkel történő kompenzálása és a meglévő készségek fejlesztése.

Mindenki jól és biztonságban érezze magát.

„A nagyvilágban nem vagyunk egyedül,

Erre kevés a szó, ez mindig kiderül –

Mindenki külön világ, mégis értünk emberül,

Mert ami igazán fontos, az itt van legbelül.

(Szabó T. Anna: Van egy világ)