Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók iskolájának

oktató-nevelő munkájáról

 

„ A legszebb napok nem azok, amikor valami
váratlan, szokatlan, nagy dolog történik,
hanem amikor apró örömök érnek sorozatban,
mint a zsinegről pergő gyöngyszemek.”
(Anne of Avonlea)

A mottó hűen kifejezi oktató – nevelő munkánk azon törekvését, hogy apró, kis lépésekben történő folyamatos, a sajátos nevelési szükséglethez igazított egyéni megsegítéssel, sikerélmények nyújtásával juttassuk el tanulóinkat az „amennyi tőle kitelik” szintre.

Célunk:

  • Alkalmazkodnak a tanulók egyéni, sajátos fejlődési szükségleteihez, lehetőségeihez
  • Meg kívánnak felelni a társadalmi, szülői elvárásoknak, miközben a majdani felnőtt élet elvárásaira való felkészítést biztosítják.

 

Céljaink megfogalmazásához végig kell gondolnunk, hogy hova is szeretnénk eljuttatni gyerekeinket, melyek azok a képességek, amelyeket fejlesztenünk kell, hogy értékes, kiegyensúlyozott felnőttekké válhassanak.

  • Minél eredményesebben bevonhatóak legyenek a tanítási-tanulási folyamatba, bővüljenek ismereteik a tantervek által meghatározott területeken, a mindennapi helyzetekben alkalmazható praktikus ismereteket szerezzenek.
  • Legyenek kompetensek környezetükben, tudjanak megfelelően kommunikálni, tudják képviselni saját véleményüket, érzéseiket a közösségen belül.
  • Fejlődjön szokássá a konvencionális beszéd és magatartásformák használata.
  • Váljanak képessé az önmagukról való gondoskodásra, saját létük biztosításához való hozzájárulásra az önkiszolgálási képesség minél magasabb szintre emelésével.
  • Folyamatos, kitartó munkavégző képességük alakuljon ki – a tanulók adottságaihoz mérten – egyszerű munkaműveletekben.
  • Normakövetéssel alkalmazzák az emberi együttélés, társas érintkezés alapvető szabályait. Empatikusak, együttműködők, segítőkészek legyenek.
  • Alakuljanak ki olyan alapvető egészségügyi ismeretek, készségek, szokások, amelyek hozzájárulnak az egészség védelméhez, a helyes életmód kialakításához.
  • Alakuljon ki a rendszeres mozgás, testedzés iránti igény. Esztétikus, koordinált mozgásra neveljünk.
  • Az ápolt tiszta, környezet iránti igény kialakítása, ízlésviláguk formálása annak érdekében, hogy felnőtté válva irányítás mellett kreatívan tudjanak bekapcsolódni környezetük alakításába.
  • Ismerjék meg a szabadidő eltöltésének hasznos módjait, lehetőség szerint illesszék be életvezetésükbe, hogy örömforrásul szolgáljanak számukra.

Céljaink kettős meghatározottságúak:

  • Alkalmazkodnak a tanulók egyéni, sajátos fejlődési szükségleteihez, lehetőségeihez
  • Meg kívánnak felelni a társadalmi, szülői elvárásoknak, miközben a majdani felnőtt élet elvárásaira való felkészítést biztosítják.

Mit nyújtunk az iskola tanulóinak a megvalósítás érdekében?

Meleg, de követelményeket állító légkört, az egyéni képességekhez igazított elvárásokat, biztonságot jelentő következetességet, kiszámíthatóságot, pontosan meghatározott, tematizált környezetet, amely segíti a beilleszkedést.

Védő – irányító, de önálló személyiséget is kibontakoztató neveléssel arra törekszünk, hogy a tanulók képességeik maximumát érjék el. Építünk meglévő képességeikre, pozitív tulajdonságaikra és érzelmi gazdagságukra, kötődésükre, amelyeket folyamatosan aktivizálunk és lehetőség szerint fejlesztünk. Elvünk, hogy minden gyermeknek legyen lehetősége önmaga kipróbálására, lehetőségeinek megélésére, sikerhez jutásra.

Célunk minél több tevékenységi forma bevezetése, hogy minden gyermek részt vegyen az őt érdeklő, neki legmegfelelőbb, fejlődését legjobban elősegítő fejlesztő foglalkozásokon.

Arra törekszünk, hogy személyiségük minél harmonikusabbá váljon, minél teljesebben kibontakozzon, hogy képesek legyenek a társadalom által elfogadott normák szerint, de önmagukat elfogadva és elfogadtatva saját igényeiket megvalósítva kiegyensúlyozott, boldog életet élni.

Az egyéni bánásmód elvének maximális érvényesítésével, a differenciált oktatásszervezéssel, cselekedtető foglalkoztatással segítjük az elmaradt képességek fejlesztését, a hátrányok kompenzálását.

A tanulók sajátságaihoz igazodó egyéni fejlesztési programokkal, pedagógiai többletszolgáltatások (habilitációs foglalkozások, gyógytestnevelés, logopédia, különféle terápiák) nyújtásával elősegítjük a hiányzó vagy hiányosan működő képességek korrekcióját. Ezeken a foglalkozásokon a tanulók a tanév eleji mérések, felmérések alapján megállapított szükséglet szerint vesznek részt.

Fontosnak tartjuk a közvéleményt formálni minden lehetséges eszközzel tanulóink elfogadása, értékeik megismerése érdekében.

Szakmai munkaközösségeink tagjai lelkesen igyekeznek minden olyan fejlesztő eljárást, módszert, eszközt elsajátítani, kipróbálni, amelyekkel hatékonyak lehetnek a sérült gyermek fejlesztésében, oktatásában.

Céljaink megvalósítása, a tanulók eredményes fejlesztése érdekében – együttműködve a szülői házzal is – folyamatos, egymásra épülő gyógypedagógiai tevékenységet végzünk.

Sikeres nevelő – oktató munkánk záloga valamennyi, a gyermekekkel foglalkozó felnőtt együttműködő magatartása, mert:

„Nem elegendő minden egyes ember akarata,

szükséges, hogy mindannyian összességükben

akarjanak.”

(Karet)