„ A legszebb napok nem azok, amikor valami
váratlan, szokatlan, nagy dolog történik,
hanem amikor apró örömök érnek sorozatban,
mint a zsinegről pergő gyöngyszemek.”
(Anne of Avonlea)
A mottó hűen kifejezi oktató – nevelő munkánk azon törekvését, hogy apró, kis lépésekben történő folyamatos, a sajátos nevelési szükséglethez igazított egyéni megsegítéssel, sikerélmények nyújtásával juttassuk el tanulóinkat az „amennyi tőle kitelik” szintre.
Célunk:
Céljaink megfogalmazásához végig kell gondolnunk, hogy hova is szeretnénk eljuttatni gyerekeinket, melyek azok a képességek, amelyeket fejlesztenünk kell, hogy értékes, kiegyensúlyozott felnőttekké válhassanak.
Céljaink kettős meghatározottságúak:
Mit nyújtunk az iskola tanulóinak a megvalósítás érdekében?
Meleg, de követelményeket állító légkört, az egyéni képességekhez igazított elvárásokat, biztonságot jelentő következetességet, kiszámíthatóságot, pontosan meghatározott, tematizált környezetet, amely segíti a beilleszkedést.
Védő – irányító, de önálló személyiséget is kibontakoztató neveléssel arra törekszünk, hogy a tanulók képességeik maximumát érjék el. Építünk meglévő képességeikre, pozitív tulajdonságaikra és érzelmi gazdagságukra, kötődésükre, amelyeket folyamatosan aktivizálunk és lehetőség szerint fejlesztünk. Elvünk, hogy minden gyermeknek legyen lehetősége önmaga kipróbálására, lehetőségeinek megélésére, sikerhez jutásra.
Célunk minél több tevékenységi forma bevezetése, hogy minden gyermek részt vegyen az őt érdeklő, neki legmegfelelőbb, fejlődését legjobban elősegítő fejlesztő foglalkozásokon.
Arra törekszünk, hogy személyiségük minél harmonikusabbá váljon, minél teljesebben kibontakozzon, hogy képesek legyenek a társadalom által elfogadott normák szerint, de önmagukat elfogadva és elfogadtatva saját igényeiket megvalósítva kiegyensúlyozott, boldog életet élni.
Az egyéni bánásmód elvének maximális érvényesítésével, a differenciált oktatásszervezéssel, cselekedtető foglalkoztatással segítjük az elmaradt képességek fejlesztését, a hátrányok kompenzálását.
A tanulók sajátságaihoz igazodó egyéni fejlesztési programokkal, pedagógiai többletszolgáltatások (habilitációs foglalkozások, gyógytestnevelés, logopédia, különféle terápiák) nyújtásával elősegítjük a hiányzó vagy hiányosan működő képességek korrekcióját. Ezeken a foglalkozásokon a tanulók a tanév eleji mérések, felmérések alapján megállapított szükséglet szerint vesznek részt.
Fontosnak tartjuk a közvéleményt formálni minden lehetséges eszközzel tanulóink elfogadása, értékeik megismerése érdekében.
Szakmai munkaközösségeink tagjai lelkesen igyekeznek minden olyan fejlesztő eljárást, módszert, eszközt elsajátítani, kipróbálni, amelyekkel hatékonyak lehetnek a sérült gyermek fejlesztésében, oktatásában.
Céljaink megvalósítása, a tanulók eredményes fejlesztése érdekében – együttműködve a szülői házzal is – folyamatos, egymásra épülő gyógypedagógiai tevékenységet végzünk.
Sikeres nevelő – oktató munkánk záloga valamennyi, a gyermekekkel foglalkozó felnőtt együttműködő magatartása, mert:
„Nem elegendő minden egyes ember akarata,
szükséges, hogy mindannyian összességükben
akarjanak.”
(Karet)