Gyógypedagógiai Óvoda

Óvodánk célja az enyhe-, a középsúlyos értelmi fogyatékos, és az autizmus spektrum zavarral élő kisgyermekek intézményes nevelése, fejlesztése, iskolai életre való felkészítése.

Óvodánkban 4 csoportban kerülnek elhelyezésre a gyermekek, figyelembe véve sérültségük fokát, egyéni sajátosságaikat.

A kis létszámú csoportok lehetővé teszik, hogy a pedagógusok jobban megismerjék a gyermekeket, így pontosabb és személyre szabottabb fejlesztésben részesülnek óvodásaink.
Az intézményegységben adottak a csoportszobák, fejlesztőszoba, mozgásfejlesztő terem, mosdó és öltöző helységek, játszóudvar.

Milyen nálunk óvodásnak lenni?

Nagyon fontos a JÁTÉK! Minden tevékenység a játékban beágyazottan valósul meg!

Amit még kínálunk!

  • Alapozó terápia
  • Kommunikáció fejlesztés
  • Ha van rá igény kutyaterápia!
  • Mozgásfejlesztés Kulcsár Mihályné módszerével
  • Meseterápiás személyiségfejlesztés
  • Speciális zenei fejlesztés
 

 Intézményünkben 1983-tól hosszú éveken át működött óvodai csoport, amíg csak erre igény volt. A 2007/2008-as tanévtől ismét szükség van erre a fejlesztési lehetőségre, ahol a 3-7 éves, sajátos nevelési igényű, enyhe-, és középsúlyos értelmi fogyatékos, autista gyermekek gyógypedagógiai megsegítése, fejlesztése folyik.

Óvodánkban 3 csoport (Manócska, Maci és Cica) működik, melyekben a gyermekek sérültségük, állapotuk alapján kerülnek elhelyezésre.

Az óvodai felvétel kritériuma az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságának szakvéleménye, javaslata.

Az óvodai nevelés célja, feladata

Az óvoda célja olyan feltételrendszer biztosítása, amely a harmonikus személyiségfejlesztés érdekében figyelembe veszi a tünetek változatosságát, az egyéni teherbíró képességet, a sajátos nevelési szükségleteket.

Feladata a testi, szociális, értelmi érettség kialakítása, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzése.

A különleges gondozási igényt szolgálja az óvodai egész napos tevékenység kiscsoportos, vagy egyéni formában, specifikus módszerek, terápiák, technikák szakszerű megválasztásával és alkalmazásával.

A speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz igazodó fejlesztés a támasz és érzelmi biztonság nyújtásán túl, törekszik:

  • az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására, az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására
  • speciális módszerek, terápiák alkalmazására, ezekkel segítve az egyre pontosabb észlelést, a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet, a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását
  • tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésére, a mozgásra alapozottan
  • differenciálásra, képességfejlesztésre a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással,
  • a hiányosan működő vagy kevésbé sérült képességek korrekciójára valamennyi területen
  • az alkalmazkodó képesség, az akaraterő, önállóságra törekvés erősítésére, fejlesztésére.

A fejlesztés legfontosabb területei:

  • a szocializáció elindítása, elősegítése
  • a nagymozgások kialakítása, korrigálása
  • az egyensúlyérzék fejlesztése
  • a manuális készség fejlesztése
  • a beszédszervek ügyesítése, a beszéd indítása
  • a játéktevékenység fejlesztése
  • a speciális zenei nevelés alapjainak lerakása

A fogyatékos kisgyermek iránti elvárást fogyatékosságának jellege, súlyosságának mértéke határozza meg. Terhelhetőségét biológiai állapota, társuló fogyatékossága befolyásolja.

Cél:

  • Egész napos ellátást, fejlesztést biztosítani csoportos, kiscsoportos és egyéni formában.
  • A nevelés hatására a sérülés arányaiban kialakítani az alkalmazkodó képességet, az akaraterőt, az önállóságot, az együttműködést.
  • A képességfejlesztésben az értelmi fejlesztésre, a kooperációs készség, a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztésére, az aktív szókincs bővítésére, a mozgás fejlesztésére, az alapvető önkiszolgálási szokások kialakítására, a kognitív funkciók fejlesztésére törekedni.
  • A tanköteles kort megelőző évben intenzív iskola előkészítést folytatni.

Az óvodai élet tudatos szervezésével, a mindennapos szakszerű csoportos és egyéni képességfejlesztő munkával, az érzelmi biztonság megteremtésével, a gyermekek tevékenység-szükségletének kielégítésével, a sokoldalú tapasztalatszerzést, a szociális tanulás feltételeit biztosítva kell elérni, hogy az óvodások:

  • érezzék magukat biztonságban a szeretetteljes légkörű közösségben
  • testi, szociális, értelmi képességeik egyaránt fejlődjenek
  • tudjanak utánozni
  • tudjanak egymás mellett és egymással tevékenykedni, a felnőtt irányítását elfogadni
  • használják adekvátan a játékeszközöket, játékban legyenek kitartóak, vigyázzanak játékukra, ismerjék azok helyét
  • értsék az egyszerű – alkalmanként gesztussal kísért – verbális utasításokat, azokat hajtsák végre
  • fejlettségi szintjüknek megfelelően tudjanak kommunikálni
  • kívánságukat, kérésüket, szükségleteiket tudják közölni
  • használjanak nonverbális jelzéseket is
  • sokrétű tapasztalatokat szerezzenek közvetlen környezetükről, tudjanak abban tájékozódni
  • ismerjék meg a környezet tárgyait, azok tulajdonságait
  • tudjanak rövid ideig feladathelyzetben maradni, figyelmüket egy adott tevékenységre irányítani
  • alakuljon ki önállóságuk az elemi tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, WC használat terén
  • ha kell, fogadjanak el és kérjenek segítséget
  • mozgásuk legyen viszonylag összerendezett, harmonikus; igényeljék a rendszeres mozgást, tevékenyen vegyenek részt mozgásos játékokban
  • tudjanak különböző anyagokkal ügyesen manipulálni, alakuljon ki az ábrázolás igénye bennük
  • szívesen hallgassanak rövid mesét, verset
  • tudjanak életkoruknak, fejlettségi szintjüknek megfelelő dalokat, verseket, mondókákat
  • ismerjék az alapvető viselkedési szokásokat, tudjanak köszönni, kérni, kivárni stb.
  • tudjanak elemi szabályokhoz alkalmazkodni, elemi munkát végezni
  • képességüktől függően tudjanak a tágabb környezetükben is tájékozódni (otthon – óvoda, stb.)

Autizmussal élő óvodáskorú gyermekek fejlesztése

Fő cél: a habilitáció egyénre szabott fejlesztési terv alapján. Célja a gyermekek elemi beilleszkedési készségeinek, adaptív viselkedésének kialakítása

Fejlesztés területei:

1. Kommunikáció, szociális viselkedés

  • Beszéd előtti, csecsemőkori kommunikáció elemeinek tanítása
  • Szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása
  • Beszéd kialakulásának hiányában alternatív vizuális eszközökkel történő kommunikáció használatának tanítása, napi rutinban

2. Fejlődési funkcióelmaradások, önkiszolgálás

  • Alapvető készségek kialakítása

3. Kognitív területek

  • Elemi ismeretek, fogalmak
  • Szociális kognitív készségek
  • Egyszerű aktivitásformák strukturált keretek között

4. Viselkedésproblémák kezelése

Óvodásaink többsége – tankötelezetté váláskor – iskolai tanulmányait az intézményünk általános iskolájának első osztályában kezdi meg. A gyermekeknek így a megismert, megszokott, biztonságot adó környezetben biztosítva van a további hatékony fejlesztése.