Készségfejlesztő Iskola

A Készségfejlesztő Iskola elsősorban a középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók részére biztosítja az életkezdéshez való felkészülést, a munkába állást lehetővé tevő egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatok elsajátítását. A 9-10. évfolyamon szakmai előkészítés folyik, a 11-12. szakképzési, gyakorlati évfolyamon a 2023-2024-es tanévtől kezdődően heti 22 órában négy modulcsoportban tanulhatnak a tanulóink.

4 modulcsoport:

1.

Textil- és fonalmentő – heti 10 óra

Háztartástan-életvitel – heti 8 óra

Habilitációs célú munkavégzés – heti 4 óra

2.

Kert- és parkápoló – heti 14 óra

Irodatechnikai eszközök használata – heti 4 óra

Udvaros – heti 4 óra

3.

Szövött tárgy készítő – heti 10 óra

Kisegítő takarító – heti 12 óra

4.

Palántanevelő – heti 12 óra

Mézeskalács sütő – heti 10 óra

 

A Készségfejlesztő Iskola befejezésekor a tanulók a modul elvégzését igazoló bizonyítványt szerezhetnek. A bizonyítvány mellé Tanúsítványt adunk a tanuló fejlődéséről, a szakmai gyakorlat teljesítéséről. Szakvélemény alapján tankötelezettségüket meghosszabbíthatjuk 23 éves korig.

 

 

 

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk.

Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk.

Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra,

hogy ők is éppolyan jól tudják.

Mindannyian tanulunk, cselekszünk és tanítunk.”

(Richard Bach)

 

 

Szakmai előkészítés: 9-10. évfolyam

A 8 általános iskolai évfolyam elvégzése után, a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság javaslata alapján, a középsúlyos értelmi fogyatékos tanulóknak lehetőségük van intézményünkben a szakmai előkészítésben részt venni.

A 9. és 10. évfolyamokon az alapképzésben megszerzett általános műveltségi és praktikus ismereteket elmélyítjük, szinten tartjuk egyéni képességeiket, készségeiket pedig célirányosan fejlesztjük. A gyakorlati képzés előkészítése során a tanuló betekinthet a foglalkozások rendszerébe, és ezáltal megkedvelheti és kiválaszthatja a tanított szakmai modulokat. Az a fiatal, aki eredményesen befejezte a 10. évfolyamot, tanulmányait a készségfejlesztő iskola gyakorlati 11-12. évfolyamain folytatja. Ezeken az évfolyamokon a gyakorlati modulok tanítása mellett megváltozott arányban folytatódik a közismereti képzés.

Az előkészítés célja a mind több gyakorlati, praktikus ismeret átadása, a gyakorlati tevékenységek elsajátításához szükséges kompetenciák, magatartásformák kialakítása. A készségtárgyak fejlesztésére tanórákon, szakkörök keretében és a város kulturális és művészeti központjaiban tartott foglalkozásokon is lehetőség nyílik.

Az előkészítő évfolyamokon a munkafoglalkozások dominálnak. Ezek színterei a tankonyha, a kert és a műhely. Fokozatosan szoktatjuk a fiatalokat a több órás, folyamatos munkavégzéshez.

A 10. évfolyam végén a tanulók igényét és képességeit szem előtt tartva, a szülőkkel egyeztetve születik döntés arról, hogy a gyakorlati évfolyamok három szakmai modulcsoportjából ki melyiket sajátítja el a következő két évben.

Gyakorlati évfolyamok: 11-12.

A Készségfejlesztő Iskola a középsúlyos értelmi fogyatékos, sajátos nevelési igényű tanulók részére biztosítja az életkezdéshez való felkészülést, a munkába állást lehetővé tevő, egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatok elsajátítását.

Helyi tantervünk a Kerettanterv a készségfejlesztő iskolák számára (1. melléklet az 53/2016. (XII. 29.) EMMI rendelethez) dokumentum felhasználásával készült.

A szakmai oktatás a központi szakmai modulok alapján zajlik a következő szakmákban:

 
 

1. Gyakorlati modul:

 

Textil- és fonalmentő

Háztartástan-életvitel

Habilitációs célú munkavégzés

 

2. Gyakorlati modul:

Kert- és parkápoló

Irodatechnikai eszközök használata

Udvaros

  3. Gyakorlati modul:

Szövött tárgy készítő

Kisegítő takarító

 

  

A fiatalok kis lépésekben sajátítják el a munkatevékenységek során használható fogásokat. A gyakorlati oktatásban minden esetben biztosítjuk a kiscsoportos formát, hiszen az egyéni bánásmód elvét így tudjuk a legjobban érvényesíteni. Törekszünk a meleg, családias légkör kialakítására.

Textil- és fonalmentő

Szövött tárgy készítő

A tanulók megtanulják, gyakorolják és önállóan vagy segítséggel alkalmazzák a különböző technikákat. A szakma elméletét a gyakorlati munka közben, apró lépésekben sajátítják el. A tanult munkafolyamatot elvégzik a szükséges anyag és eszköz kiválasztásával, felhasználásával együtt. A képzés jelentős részét a műhelyben, gyakorlaton töltik el. A 4-5 fős munkacsoportokkal gyógypedagógus és szakoktató foglalkozik. Szövőkereteken a szövés elemeit gyakorolják, majd kisváltós, álló és fekvő típusú szövőszékeken dolgoznak a tanulók. Hulladék textíliákból, tépett, csomózott textilcsíkokból, szövőfonalból készülnek a különböző munkadarabok. Lehetőségük van a különböző öltésfajták elsajátítására, varrógéppel dísz- és használati tárgyak folttechnikával való elkészítésére.

Fonalboltban, textiláruházban tanulmányi sétákon, műhelylátogatásokon, kiállításokon vesznek részt.

A szebbnél szebb kész termékeket folyamatosan kiállítjuk, és ünnepi események kapcsán ezzel ajándékozzuk meg vendégeinket.

A fiatalokban tanulmányaik során kialakulnak a társas együttélés alapvető szokásai, önkiszolgálási szintjük lehetővé teszik számukra a viszonylagos önállóságot.

Az elméletben és gyakorlatban megszerzett tudásukról az év végi vizsgán adnak számot. A második év végén Készségfejlesztő Iskolai Vizsga Bizonyítványt kapnak.

Háztartástan-életvitel

A konyhai tevékenységek során megismerik az alapanyagokat és felhasználásukat, a konyhai eszközök és gépek rendeltetésszerű használatát. Egyszerű ételeket készítenek a higiéniai szokásokat megismerve és betartva.

Vásárlással kapcsolatos teendők gyakorlása során (tervezés, pénzhasználat, áru kiválasztása, a vásárlás során felmerülő problémák kezelése) a kulturált viselkedési szokásokat is elsajátítják.

Takarítóeszközöket, tisztítószerek fajtáit megismerik, körültekintően, hatékonyan, balesetvédelmi előírásoknak megfelelően használják. Szelektív hulladékgyűjtés alapjait elsajátítják.

Ruhagondozási műveleteket – mosás, vasalás, varrás – gyakorolják a textíliáknál tanult ismereteket alkalmazva, a piktogramokat helyesen értelmezve.

Vágott és cserepes növények gondozását elsajátítják.

Lakáskultúrával kapcsolatos ismeretek bővítése során a rendezett környezet iránti igényük kialakul.

Habilitációs célú munkavégzés

Néhány foglalkozást és munkahelyet megismernek, bővülnek a munka világához kapcsolódó ismereteik.

Iskolai műhelyekben balesetvédelmi szabályok betartásával a munkatevékenységeket gyakorolják, munkatapasztalatokat szereznek.

Bővül a gyakorlati tevékenységekhez kapcsolódó eszközök, egyszerű házimunkák és a háztartásban használt berendezési tárgyak, eszközök, anyagok ismerete.

Szociális készségeik (együttműködés, alkalmazkodás, tolerancia), információszerző-, átadó képességeik valamint az énképük és önismeretük fejlődik.

Képessé válnak egyszerű munkafolyamatok, részfolyamatok irányítás és segítségnyújtás melletti minél pontosabb elvégzésére.

Kert- és parkápoló

Ősszel:

  • Balesetvédelem az elsősegélynyújtás alapjaival.
  • Kéziszerszámok használatának elsajátítása.
  • Zöldségek, gyümölcsök betakarítása, tárolási, tartósítási módok megismertetése.
  • Őszi munkák a kertben: ásás, az angolpark gondozása, avargyűjtés, komposztálás, metszés, a rózsák előkészítése az áttelelésre.

Télen:

  • A szerszámok karbantartása, élezése, a tároló helyiségek gondozása, szaporító ládák előkészítése.
  • Természetes alapanyagokból szárazvirág kompozíciók, tobozkoszorúk, ünnepi asztaldíszek készítése, melyeket a karácsonyi vásáron értékesítünk.
  • Időjárástól függően hóseprés, hólapátolás.
  • Muskátlik, szobai növények szaporítása, dísznövények átültetése.
  • Tél „végén” hidegtűrő zöldségfélék (hónapos retek, hagymafélék, leveles növények) vetése, gondozása a fólia sátorban.

Tavasszal:

  • Paprika, paradicsom, uborka magvak elvetése szaporító ládákba.
  • Udvartakarítás, sövény nyírása, gyümölcsfák, rózsák metszése, ágyások előkészítése vetéshez.
  • Vetésforgók kialakítása, magvak ültetése a jól előkészített talajba, palántázás.
  • Gyomlálás, kapálás, a növények folyamatos gondozása.

A tanulók önállóan, egyre kevesebb segítséggel végzik a munkát. Megismerik a parkot, kertet, mint munkaterületet, ahol tevékenykedniük kell. Tudnak tájékozódni és utasításokat nehézségi fok szerint végrehajtani. Elsajátítják és irányítással, képességeikhez mérten minél önállóbban végzik a házi kertek, közterületek, parkok gondozási, ápolási munkálatait. A munkavégzés során képessé válnak a megfelelően előkészített szerszámokat, eszközöket, gépeket rendeltetésszerűen használni. Figyelnek önmaguk és társaik testi épségére. Környezetük ápolása, védelme nemcsak fizikai állóképességet ad, hanem az összetartozás érzését is nyújtja.

Irodatechnikai eszközök használata

A tanulók megismerik az infokommunikációs és irodatechnikai eszközöket, azok üzemeltetési rendjét és felhasználási területeiket.

Az egészségügyi és balesetvédelmi szabályokat megismerik, a biztonsági előírásokat megfelelően alkalmazzák. Megismerik a számítógépek és az irodatechnikai eszközök gyakorlati alkalmazhatóságát a tanulásban, a játékban és a szabadidő eltöltésében. A megszerzett ismereteket alkalmazzák munkavégzéskor és a hétköznapi életben. A feladatoknak, egyéni szükségleteiknek megfelelően, – ha szükséges, kis segítséggel- az eszközöket kiválasztják és rendeltetésszerűen használják.

A számítástechnikai és irodatechnikai eszközök működését, a velük kapcsolatos feladatok teljesítését alapszinten megismerik. Jártasságot szereznek az infokommunikációs és irodai eszközök szakszerű és biztonságos használatában.

Egyszerű számítógépes programok, alkalmazások (pl.: szövegszerkesztő, játékprogramok, rajzoló program) alapszintű használatát sajátítják el.

A modul támogatja az információk szerzésének, megosztásának, rendszerezésének képességét és az önálló ismeretszerzéshez, tanuláshoz szükséges alapkészségek fejlesztését

A tanuló egyéni képességeinek és motiváltságának megfelelően, szükség esetén segítséggel képes az internetet biztonságosan használni ismeretszerzésre, kommunikációra, szabadidő eltöltésére egyaránt.

Udvaros

A tanulók irányítással elsajátítják udvarok, parkok útjainak gondozási, ápolási, karbantartási munkálatait.

Előírásokat, veszélyhelyzeteket ismernek meg, megelőzésüket, tennivalókat baleset esetén.

Ismereteket szereznek az éghajlatról, az időjárásról, növényekről, állatokról, környezetvédelemről, a mezőgazdaságban használatos eszközökről, munkafolyamatokról.

Talajtípusokat ismernek meg, a talajművelés eszközeinek biztonságos használatát, a környezet ápolása során felhasználható növények, megfelelő eszközök, eljárások alkalmazását.

Kisegítő takarító

A modul célja, hogy kialakítsa a tanulókban a tiszta és esztétikus környezet iránti igényességet. Fontos, hogy valós környezetben készüljenek fel a munkavégzésre, a felnőtt életre.

A képzés során megtanulják a tisztítószerek és takarítóeszközök kiválasztását, balesetmentes használatát. Az elméleti és gyakorlati oktatás során elsajátítják a nagytakarítás fázisait, megismerik és gyakorolják a berendezési tárgyak megfelelő tisztításának módjait. Lehetőség nyílik a mechanikus és elektromos eszközök biztonságos alkalmazásának begyakorlására.

Az iskolán kívüli munkahelyen, a Mentőállomáson történik a tanulók felkészítése az intézmény elhagyása utáni életre, a lehetőség szerinti önállóságra. Gyakorolják az új környezetben való tájékozódást, tapasztalatokat szereznek a helyes viselkedési normákról.

Fontosnak tartjuk, hogy az önkiszolgálás keretében a mindennapi életük folyamán tudják hasznosítani a kézi és gépi mosás során tanult ismereteket, a vasalás, ágyneműcsere, virágápolás és cipőtisztítás műveleteit.