Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók iskolájának oktató-nevelő munkájáról

„Ha egy gyerek nem tud úgy tanulni, ahogy tanítjuk, akkor úgy kell tanítanunk, ahogy tanulni tud.”

Ignacio ‘Nacho’ Estrada

 

Az aktuális NAT-hoz illeszkedő Helyi tanterv szerint folyik nevelő-oktató munkánk, a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelveit figyelembe véve.

A dokumentumaink mellett a mottó szemlélete a hétköznapi nevelő-oktató munkánk során azt jelenti, hogy a gyermekre figyelve, alkalmazkodunk az egyéni fejlődési szükségleteikhez, differenciált fejlesztéssel, megsegítéssel lehetőséget adunk az egyéni fejlődési utak bejárásához.

A középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók nevelésének-oktatásának szakmai, módszertani példái  –mit, mivel, hogyan tervezünk számukra:

  • Kiemelt célunk az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása, változó feltételek közötti gyakorlása.
  • A tanítás tervezése, így a megfelelő módszer, szemléltetőeszköz, fogalomhasználat kiválasztása során célunk, hogy egyszerre legyünk tekintettel az egyes tanulók aktuális állapotára, azaz aktuális kognitív, szociális és emocionális fejlettségi szintjére, valamint a biológiai korára.
  • Mintaadással, élmények megélésével alakítunk ki olyan alapvető egészségügyi ismereteket, készségeket, szokásokat, amelyek hozzájárulnak az egészség védelméhez, a helyes életmód kialakításához.
  • Célunk, a gyakori ismétlések, különféle érzékszervek, módozatok bevonásával történő sokszínű tapasztalatszerzés.
  • A vizuális megsegítés hatékony alkalmazásával (egyéni képességszinthez illeszkedő hívótárgy, hívókép, piktogram, gesztus, szemléltető és saját készítésű eszköz, IKT ) minden tanulónál a közös tevékenységekbe a bekapcsolódási lehetőséget biztosítjuk.
  • Az ápolt tiszta, környezet iránti igény kialakításával, ízlésviláguk formálásával annak érdekében tevékenykedtetjük tanulóinkat, hogy felnőtté válva irányítás mellett kreatívan tudjanak majd bekapcsolódni környezetük alakításába.
  • Programjaink mellett megismerhetik a szabadidő eltöltésének hasznos módjait. El kívánjuk érni, hogy ezeket lehetőség szerint illesszék be életvezetésükbe, hogy örömforrásul szolgáljanak számukra.
  • Minden korosztálynál biztosítjuk, hogy oktatás terén a megszerzett tudás várható hasznosulása, praktikus előnye, valamint a minél szélesebb körű tájékozódás, az azonos ismeretanyaghoz való hozzáférés joga együttesen érvényesüljön.
  • A nevelésben egyaránt fontos szempont közösségünkben a társadalmi konszenzuson alapuló normákhoz, írott és íratlan szabályokhoz való alkalmazkodás, a társas érintkezésekben az együttműködő, alkalmazkodni képes személyiség tulajdonságainak erősítése, valamint a tanuló saját életével kapcsolatos döntéseiben való aktív részvétel, az önrendelkezés, érdekérvényesítés képességének fejlesztése.

    Az általános iskolai létük során magasabb szintre szeretnénk eljuttatni gyerekeinket, módszereink megválasztásánál mindig az a cél, hogy melyek azok a képességek, amelyeket fejlesztenünk kell, hogy értékes, kiegyensúlyozott felnőttekké válhassanak.

    „Az elégedett és boldog élet kulcsa a tanulás és az öröm összekapcsolása. Az öröm nélküli tanulás kimerít, a tanulás nélküli öröm pedig rendkívül unalmas.”/Richard David Precht/

    Mit nyújtunk az iskola tanulóinak a megvalósítás érdekében?

    • Meleg, de követelményeket állító légkört, az egyéni képességekhez igazított elvárásokat, biztonságot jelentő következetességet, kiszámíthatóságot, pontosan meghatározott, tematizált környezetet, amely segíti a beilleszkedést.

    Az értelmi nevelés mellett szeretetet, lelki és fizikai biztonságot nyújtjuk, erről szól az élet nálunk .