Az Intézmény bemutatása

Egri Szalaparti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskola és Kollégium bemutatása

Az intézményt 1907-ben alapította Heves Vármegye, készülünk a 120 éves évforduló méltó megünneplésére.

A Szalapart utca 81. szám alá 1982-ben költözött az intézmény, a 44. tanévre készülünk. Múltunk gazdag, jelenünk tevékeny.

Kiemelt figyelmet fordítunk az intézményfejlesztési stratégia szerinti szakmai, szervezeti fejlesztésre, a családok kompetenciáinak erősítésére, a társadalmi elfogadás elősegítésére.

 

Jelenleg kiemelkedő, komplex szervezeti, infrastrukturális, és szakmai fejlesztés zajlik az intézmény fenntartója, szakmai irányítója az Egri Tankerületi Központtal folyamatos együttműködésben Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményünk bázisán.

Székhely intézményünk mellett szeptembertől immár egy telephelyen, és egy tagintézményben folyik a szakmai átalakulás. Az Iskola utcai telephely tagintézménnyé vált, az autista- különösen pedig az „ép” értelmű autista- általános iskolás tanulók számára biztosítja a speciális nevelő- oktató munka infrastrukturális és szakmai-módszertani, pedagógiai feltételeit.

A Bem tábornok úti telephelyen az enyhe értelmi fogyatékos és egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő általános iskolások alapfokú oktatása, nevelése a feladatunk. Jelenleg az első három alsó tagozatos évfolyamon.

 

3 éves kortól egészen a jogszabály által engedélyezett felső életkorhatárig a tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottság szakvéleményében kijelölt intézményként vesszük fel, és neveljük- oktatjuk a hozzánk utalt gyermekeket, tanulókat.

Alapfeladatok közé tartozik az intézményben az autista spektrumzavarral, pszichés fejlődési zavarral küzdő, az enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos, valamint a súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek óvodai, általános iskolai, szakiskolai, készségfejlesztő iskolai és fejlesztő nevelés-oktatást végző iskolai nevelése- oktatása.

A speciális képzést, ami a fejlődésükhöz a legmegfelelőbb, differenciáltan képzett szakemberek segítségével kapják meg.

Az Egri Szalaparti EGYMI és Kollégiumban az öt intézménytípus mellett kollégium intézményegység is működik. Az óvodásoktól az általános iskolásokon át, a szakiskolás, készségfejlesztő iskolás korosztályig minden gyermek, tanuló elhelyezést kaphat.

Utazó gyógypedagógusi hálózatot is működtetünk a tankerületi központ integráló intézményei számára.

 

Innovatív módon, folyamatosan alakítottuk ki, és szakmailag, szervezetileg folyamatosan fejlesztjük az autista tanulók oktatásával foglalkozó tagintézményt!

Elindult a szakiskolai oktatás is, a 9.E évfolyamon az enyhe értelmi fogyatékos tanulók számára a székhelyen. Tervezzük az autista tanulók szakiskolai oktatásának indítását a következő tanévben Számítógépes adatrögzítő szakmában.

 

Intézményünk szellemiségéhez híven, mindenkor a gyermekek, tanulók egyéni szükségletének figyelembe vételével, komplex személyiségfejlesztésre törekszünk, miközben Pedagógiai Programunk alapján is, Nevelési Programunk és a fogyatékos tanulók szükségleteinek megfelelően adaptált helyi tantervek szerint nevelünk, és oktatunk.

A társadalmi és fenntartói elvárásoknak, szülői, partneri igényeknek is célunk megfelelni, proaktíven támogatjuk egymás céljainak megvalósulását!

A komplex, egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény innovatív fejlesztésének kiemelkedő pontja az autista tagintézmény kialakítása, hiszen csak így tudunk eleget tenni a megemelkedett létszámú autista gyermek és tanuló szükségleteinek megfelelő ellátásában. Fontos biztosítani az egyes autizmussal élő gyermekek számára érthető, strukturált, fizikailag és érzelmileg is biztonságos tereket, az egyéni fejlesztésre alkalmas helyiséget és a megfelelő fejlesztő eszközöket és taneszközöket.

 

Célunk, hogy a teljes intézmény vonatkozásában valamennyi autista gyermek, tanuló egyéni szükségletei szerinti ellátásban részesülhessen, függetlenül a pillanatnyi viselkedéses képtől.

Az autista gyermekek megismerő tevékenységét, megértését, a fizikai és személyi környezet autizmus szempontú akadálymentesítése alapvetően segíti. Ennek megteremtése alapozza meg a szorongásmentes, megértésen alapuló tanulást és a kölcsönös kommunikáció lehetőségét.

Az optimális feltételek biztosításával a komplex tanulási nehézségekkel küzdő, súlyos kihívást jelentő viselkedéseket mutató gyermekek, illetve a jó nyelvi és intellektuális képességű, többségi intézményben tanuló gyermekek, tanulók ellátása az utazó gyógypedagógusok segítségével egyaránt megvalósítható legyen.

 

Pedagógiai Programunk mottójául választottuk Dorothy Law Holt idézetét, hiszen szemléletünk szerint szeretettel, toleráns légkörben, sok dicsérettel, bátorítással, pozitívumokra épített értékeléssel, méltányos bánásmóddal, biztonságos, motiváló tanulási környezetben, élményszerűen nevelve, oktatva a gyerekeket, fiatalokat érhetjük el, hogy megtalálják a felnőtt életükre saját önállóságuk szintjén céljaikat, boldogságukat.

 

Befogadó, gyermekközpontú szemlélettel, szolgáltatásainkhoz egyenlő esélyű hozzáféréssel biztosítjuk a nevelő-oktató munkát a különböző fogyatékossági típusoknak megfelelő tanterv,

 

fejlesztő program szerint. Az intézményben az integrációs lehetőségekkel megtámogatva, szegregált körülmények között az intézményben, és az integrációs nevelő-oktató munkát végző iskolákban az utazó gyógypedagógusok segítségével támogatjuk az esélyegyenlőség biztosítását. Az Utazó Gyógypedagógiai Hálózat 2018. szeptember 1-vel alakult meg intézményünkben. Az Egri Tankerületi Központ iskoláiban látjuk el az integráltan oktatott-nevelt sajátos nevelési igényű tanulók pedagógiai célú habilitációs – rehabilitációs fejlesztő nevelését.

Célunk – az integráltan nevelt – oktatott sajátos nevelési igényű tanulók képességeiknek megfelelő megsegítése, felzárkóztatása, befogadásuk, az esélyegyenlőség megvalósulása és a sikeres együttnevelésük érdekében.

A többségi intézmények és az Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium együttműködésének elősegítése. Az utazó gyógypedagógusok szakmai támogatásnyújtása az integráló iskolák pedagógusai számára.

 

Gyógypedagógiai feltételek megteremtésével gondoskodunk a tankötelezettség teljesítéséről, a munkavégzéshez szükséges alapvető képességek, ismeretek valamint a társadalmi együttéléshez szükséges, neveltségi szint kialakításáról.

A tanulás-tanítás támogatása érdekében folyamatos célunk az intézményben, és külső környezetében a speciális nevelési-oktatási igényeknek megfelelő akadálymentesítés színvonalának folyamatos emelése.

A tanulók differenciáltan, szükségleteiknek megfelelően részesülnek egyéni korrekcióban és korrigáló speciális fejlesztésben, tehetséggondozásban.

Minden gyermeket, tanulót igyekszünk az „amennyi Tőle kitelik” szintre juttatni!

Célunk megtalálni az erősségeiket, és azokra építkezve kibontakoztatni a sajátos nevelési igényű gyermekekben rejlő egyéni képességeket minél nagyobb önállóságuk, felnőttkori szocializációjuk, integrációjuk érdekében.

 

A habilitációs, rehabilitációs tevékenységek során azt tartjuk legfontosabbnak, hogy a különféle terápiás eljárások, élménypedagógiai módszerek, művészeti és projekt tevékenységek járuljanak hozzá a pszichikai, fiziológiai funkciós zavarok kompenzálásához, korrigálásához, valamint a szociális helyzetből adódó hátrányok csökkentéséhez.

 

Kiemelt feladatnak tekintjük a tehetséggondozást!

Az intézményben sokféle bemutatkozási lehetőséget nyújtunk, projekteket, házi versenyeket, kiállításokat szervezünk.

Tanulmányi csapatversenyekre, a Szakma kiváló tanulója versenyre, szavalóversenyekre, rajzpályázatokra készítjük fel a tanulókat!

Fontosnak tartjuk a Diákolimpia és a Speciális Olimpia Versenyeire való felkészítést és versenyélmények biztosítását!

 

A kollégiumban olyan életteret biztosítunk a gyerekeknek, amely ellensúlyozni tudja a negatív hatásokat, amelyek a többségében hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyerekeinkre hatnak. Otthont és gondozást, az életkornak megfelelő elhelyezést, élelmezést, egészségügyi ellátást biztosítunk.

 

Alapelveink között elsőbbséget élvez az intézmény nyitottságának elve és a gyermekközpontú szemlélet. Fontosnak tartjuk a közvéleményt formálni minden lehetséges eszközzel a gyermekek elfogadtatása, értékeik megismertetése érdekében. Elkötelezettek vagyunk a fogyatékosok ügye iránt, igényes szakmai munkára törekszünk.

A székhely és a tagintézmény is tagja az Iskolakert Hálózatnak. Örökös Ökoiskola, és Örökös Boldog Iskola vagyunk. Több jó gyakorlattal színesítjük nevelő-oktató munkánkat. Tevékenységközpontú, élményterápiás hatású, felnőtt életre felkészítő jó gyakorlatokat alkalmazunk nevelő-oktató munkánkhoz. A központi projektheteket, témaheteket a gyermekek képességeinek megfelelő tartalommal megvalósítjuk intézményünkben.

Hagyomány intézményünkben a zöldnyakkendős, „Zöld szív Környezetvédő Csapat” tagjává avatás, komplex környezeti nevelő-oktató programot működtetünk.

A tanulók saját képességeihez igazodó terápiás szemléletű iskolamodellel segítjük a társadalmi szocializációra való felkészítést.

Meleg, de követelményeket állító légkört, az egyéni képességekhez igazított elvárásokat, biztonságot jelentő következetességet, kiszámíthatóságot, pontosan meghatározott, tematizált környezetet, amely segíti a beilleszkedést.

Kiemelt feladatunknak tekintjük a szociális integráció elősegítését.

Az integráció elősegítése terén kiemelkedő jó gyakorlatunk az Egri Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnáziummal együtt működtetett „Kapcsolda” programunk, és több más innovatív érzékenyítő programunk is zajlik. Részt veszünk a partnerszervezetek (ÉFOÉSZ, BEN Egyesület, stb.) érzékenyítő programjain is, építünk értékközvetítő tevékenységükre is.

Fontos feladatunknak tekintjük a közvélemény formálását, a másság elfogadtatását, a társadalom érzékenyítését a sajátos nevelési igény vonatkozásában.

 

Folyamatos célunk, hogy Pedagógiai Programunk alapján végzett nevelő-oktató munkánk a fenntartó, és partnereink megelégedésére szolgáljon, feleljen meg a társadalomban végbemenő változásoknak, őrizze meg értékeit, s legyen képes a szükséges változásokra céljaink elérése érdekében.