Gyógypedagógiai Óvoda

Intézményünkben 1983-tól működik óvodai csoport, amíg csak erre igény volt. A 2007/2008-as tanévtől ismét szükség van erre a fejlesztési lehetőségre, ahol a 3-7 éves, sajátos nevelési igényű, enyhe-, és középsúlyos értelmi fogyatékos, autista gyermekek gyógypedagógiai megsegítése, fejlesztése folyik.

Óvodánkban jelenleg 5 csoport (Manócska, Maci, Cica, Süni és Katica) működik, melyekben a gyermekek sérültségük, állapotuk alapján kerülnek elhelyezésre.

Az óvodai felvétel kritériuma az illetékes Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságának szakvéleménye, javaslata.

Az óvodai nevelés célja, feladata:

Az óvoda célja: olyan feltételrendszer biztosítása, amely a harmonikus személyiségfejlesztés érdekében figyelembe veszi a tünetek változatosságát, az egyéni teherbíró képességet, a sajátos nevelési szükségleteket.

Feladata: a testi, szociális, értelmi érettség kialakítása, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzése.

A különleges gondozási igényt szolgálja az óvodai egész napos tevékenység kiscsoportos vagy egyéni formában; specifikus módszerek, terápiák, technikák szakszerű megválasztásával és alkalmazásával.

A speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz igazodó fejlesztés a támasz és érzelmi biztonság nyújtásán túl, törekszik:

  • az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására, az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására
  • speciális módszerek, terápiák alkalmazására, ezekkel segítve az egyre pontosabb észlelést, a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet, a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását
  • tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésére, a mozgásra alapozottan
  • differenciálásra, képességfejlesztésre a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással,
  • a hiányosan működő vagy kevésbé sérült képességek korrekciójára valamennyi területen
  • az alkalmazkodó képesség, az akaraterő, önállóságra törekvés erősítésére, fejlesztésére.

 A fejlesztés legfontosabb területei:

  • a szocializáció elindítása, elősegítése
  • a nagymozgások kialakítása, korrigálása
  • az egyensúlyérzék fejlesztése
  • a manuális készség fejlesztése
  • a beszédszervek ügyesítése, a beszéd indítása
  • a játéktevékenység fejlesztése
  • a speciális zenei nevelés alapjainak lerakása

További céljaink:

  • Egész napos ellátást, fejlesztést biztosítani csoportos, kiscsoportos és egyéni formában.
  • A nevelés hatására a sérülés arányaiban kialakítani az alkalmazkodó képességet, az akaraterőt, az önállóságot, az együttműködést.
  • A képességfejlesztésben az értelmi fejlesztésre, a kooperációs készség, a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztésére, az aktív szókincs bővítésére, a mozgás fejlesztésére, az alapvető önkiszolgálási szokások kialakítására, a kognitív funkciók fejlesztésére törekedni.
  • A tanköteles kort megelőző évben intenzív iskola előkészítést folytatni.
  • Az óvodai élet tudatos szervezésével, a mindennapos szakszerű csoportos és egyéni képességfejlesztő munkával, az érzelmi biztonság megteremtésével, a gyermekek tevékenység-szükségletének kielégítésével, a sokoldalú tapasztalatszerzést, a szociális tanulás feltételeit biztosítva kell elérni, hogy az óvodások:
  • érezzék magukat biztonságban a szeretetteljes légkörű közösségben
  • testi, szociális, értelmi képességeik egyaránt fejlődjenek
  • tudjanak utánozni
  • tudjanak egymás mellett és egymással tevékenykedni, a felnőtt irányítását elfogadni
  • használják adekvátan a játékeszközöket, játékban legyenek kitartóak, vigyázzanak játékukra, ismerjék azok helyét
  • értsék az egyszerű – alkalmanként gesztussal kísért – verbális utasításokat, azokat hajtsák végre
  • fejlettségi szintjüknek megfelelően tudjanak kommunikálni
  • kívánságukat, kérésüket, szükségleteiket tudják közölni
  • használjanak nonverbális jelzéseket is
  • sokrétű tapasztalatokat szerezzenek közvetlen környezetükről, tudjanak abban tájékozódni
  • ismerjék meg a környezet tárgyait, azok tulajdonságait
  • tudjanak rövid ideig feladathelyzetben maradni, figyelmüket egy adott tevékenységre irányítani
  • alakuljon ki önállóságuk az elemi tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, WC használat terén
  • ha kell, fogadjanak el és kérjenek segítséget
  • mozgásuk legyen viszonylag összerendezett, harmonikus; igényeljék a rendszeres mozgást, tevékenyen vegyenek részt mozgásos játékokban
  • tudjanak különböző anyagokkal ügyesen manipulálni, alakuljon ki az ábrázolás igénye bennük
  • szívesen hallgassanak rövid mesét, verset
  • tudjanak életkoruknak, fejlettségi szintjüknek megfelelő dalokat, verseket, mondókákat
  • ismerjék az alapvető viselkedési szokásokat, tudjanak köszönni, kérni, kivárni stb.
  • tudjanak elemi szabályokhoz alkalmazkodni, elemi munkát végezni
  • képességüktől függően tudjanak a tágabb környezetükben is tájékozódni (otthon – óvoda, stb.)

Autizmussal élő óvodáskorú gyermekek fejlesztése:

 Fő cél: a habilitáció, egyénre szabott fejlesztési terv alapján. Célja: a gyermekek elemi beilleszkedési készségeinek, adaptív viselkedésének kialakítása.

A célokhoz kapcsolódó feladatok:

  • szociális, kommunikációs készségek célzott fejlesztése,
  • az autizmusból és a társuló fogyatékosságokból eredő fejlődési elmaradások lehetséges célirányos kompenzálása,
  • a sztereotip, inadekvát viselkedések kialakulásának megelőzése, illetve korrekciója,
  • a fogyatékosság specifikus, protetikus, augmentatív környezet, eszközök, módszerek és szokásrendszer kialakítása és használatának elsajátíttatása.

A fenti speciális óvodai célok eléréséhez a következő feladatok kapcsolódnak a fő fejlesztési területeken: 

Kommunikáció és szociális viselkedés

  • beszéd előtti (preverbális) csecsemőkori kommunikáció elemeinek tanítása,
  • szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása,
  • beszéd vagy ennek hiányában alternatív, vizuális eszközzel történő kommunikáció használatának tanítása,
  • tanítási helyzetben szükséges elemi szociális viselkedés kialakítása,
  • augmentatív kommunikációs eszközök használatának tanítása mindennapi élethelyzetekben, a protetikus környezet részeként.

Fejlődési funkció elmaradások, korai elemi készségek

Alapvető önkiszolgálási készségek kialakítása: rágás, étkezés, szobatisztaság, öltözés, tisztálkodás.

Korai kognitív funkciók

  • elemi logikai műveletek, fogalmak, összefüggések tanítása,
  • szociális kognitív készségek fejlesztése,
  • egyszerű aktivitásformák kialakítása strukturált keretek között,
  • általánosítás képességének fejlesztése,
  • az elsajátított képességek önálló használatának tanítása,
  • az elsajátított képességek más összefüggésben való használata,
  • képességek alkalmazása más, elsősorban otthoni környezetben.

 

Viselkedésproblémák kezelése, megelőzése, alternatív viselkedések kialakítása

  • kétszemélyes tanítási helyzetben való részvétel viselkedési elemeinek kialakítása,
  • csoportba való beillesztés kialakítása,
  • óvodán kívüli környezethez való adaptív viselkedés kialakítása.

 Óvodásaink többsége – tankötelezetté váláskor – iskolai tanulmányait az intézményünk általános iskolájának első osztályában kezdi meg. A gyermekeknek így a megismert, megszokott, biztonságot adó környezetben biztosítva van a további hatékony fejlesztése.

 

A gyermekek célzott megsegítésének érdekében egyéni, valamint mikrocsoportos formában speciális konduktori, szomatopedagógiai- és logopédiai foglalkozásokra is van lehetőség.

A sérültség fokától függően alapozó terápiás foglalkozásokon is részt vesznek a rászoruló gyermekek.

A gyógypedagógiai óvoda legfrissebb hírei

Adventtől karácsonyig a Gyógypedagógiai Óvodában

Fogyatékos Emberek Világnapja 2023. december 4-8.

Márton napi vigasságok – 2023. november 13-17.

Állatvédelmi témahét – 2023. október 9-13.

Zene Világnapjának megünneplése – 2023. október 5.

Őszi gyümölcsök, szüreti vigasságok 2023. október 2-6.