Gyógypedagógiai Óvoda
Intézményünkben 1983-tól működik óvodai csoport, amíg csak erre igény volt. A 2007/2008-as tanévtől ismét szükség van erre a fejlesztési lehetőségre, ahol a 3-7 éves, sajátos nevelési igényű, enyhe-, és középsúlyos értelmi fogyatékos, autista gyermekek gyógypedagógiai megsegítése, fejlesztése folyik.
Óvodánkban jelenleg 5 csoport (Manócska, Maci, Cica, Süni és Katica) működik, melyekben a gyermekek sérültségük, állapotuk alapján kerülnek elhelyezésre.
Az óvodai felvétel kritériuma az illetékes Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságának szakvéleménye, javaslata.
Az óvodai nevelés célja, feladata:
Az óvoda célja: olyan feltételrendszer biztosítása, amely a harmonikus személyiségfejlesztés érdekében figyelembe veszi a tünetek változatosságát, az egyéni teherbíró képességet, a sajátos nevelési szükségleteket.
Feladata: a testi, szociális, értelmi érettség kialakítása, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzése.
A különleges gondozási igényt szolgálja az óvodai egész napos tevékenység kiscsoportos vagy egyéni formában; specifikus módszerek, terápiák, technikák szakszerű megválasztásával és alkalmazásával.
A speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz igazodó fejlesztés a támasz és érzelmi biztonság nyújtásán túl, törekszik:
- az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására, az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására
- speciális módszerek, terápiák alkalmazására, ezekkel segítve az egyre pontosabb észlelést, a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet, a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását
- tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésére, a mozgásra alapozottan
- differenciálásra, képességfejlesztésre a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással,
- a hiányosan működő vagy kevésbé sérült képességek korrekciójára valamennyi területen
- az alkalmazkodó képesség, az akaraterő, önállóságra törekvés erősítésére, fejlesztésére.
A fejlesztés legfontosabb területei:
- a szocializáció elindítása, elősegítése
- a nagymozgások kialakítása, korrigálása
- az egyensúlyérzék fejlesztése
- a manuális készség fejlesztése
- a beszédszervek ügyesítése, a beszéd indítása
- a játéktevékenység fejlesztése
- a speciális zenei nevelés alapjainak lerakása
További céljaink:
- Egész napos ellátást, fejlesztést biztosítani csoportos, kiscsoportos és egyéni formában.
- A nevelés hatására a sérülés arányaiban kialakítani az alkalmazkodó képességet, az akaraterőt, az önállóságot, az együttműködést.
- A képességfejlesztésben az értelmi fejlesztésre, a kooperációs készség, a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztésére, az aktív szókincs bővítésére, a mozgás fejlesztésére, az alapvető önkiszolgálási szokások kialakítására, a kognitív funkciók fejlesztésére törekedni.
- A tanköteles kort megelőző évben intenzív iskola előkészítést folytatni.
- Az óvodai élet tudatos szervezésével, a mindennapos szakszerű csoportos és egyéni képességfejlesztő munkával, az érzelmi biztonság megteremtésével, a gyermekek tevékenység-szükségletének kielégítésével, a sokoldalú tapasztalatszerzést, a szociális tanulás feltételeit biztosítva kell elérni, hogy az óvodások:
- érezzék magukat biztonságban a szeretetteljes légkörű közösségben
- testi, szociális, értelmi képességeik egyaránt fejlődjenek
- tudjanak utánozni
- tudjanak egymás mellett és egymással tevékenykedni, a felnőtt irányítását elfogadni
- használják adekvátan a játékeszközöket, játékban legyenek kitartóak, vigyázzanak játékukra, ismerjék azok helyét
- értsék az egyszerű – alkalmanként gesztussal kísért – verbális utasításokat, azokat hajtsák végre
- fejlettségi szintjüknek megfelelően tudjanak kommunikálni
- kívánságukat, kérésüket, szükségleteiket tudják közölni
- használjanak nonverbális jelzéseket is
- sokrétű tapasztalatokat szerezzenek közvetlen környezetükről, tudjanak abban tájékozódni
- ismerjék meg a környezet tárgyait, azok tulajdonságait
- tudjanak rövid ideig feladathelyzetben maradni, figyelmüket egy adott tevékenységre irányítani
- alakuljon ki önállóságuk az elemi tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, WC használat terén
- ha kell, fogadjanak el és kérjenek segítséget
- mozgásuk legyen viszonylag összerendezett, harmonikus; igényeljék a rendszeres mozgást, tevékenyen vegyenek részt mozgásos játékokban
- tudjanak különböző anyagokkal ügyesen manipulálni, alakuljon ki az ábrázolás igénye bennük
- szívesen hallgassanak rövid mesét, verset
- tudjanak életkoruknak, fejlettségi szintjüknek megfelelő dalokat, verseket, mondókákat
- ismerjék az alapvető viselkedési szokásokat, tudjanak köszönni, kérni, kivárni stb.
- tudjanak elemi szabályokhoz alkalmazkodni, elemi munkát végezni
- képességüktől függően tudjanak a tágabb környezetükben is tájékozódni (otthon – óvoda, stb.)
Autizmussal élő óvodáskorú gyermekek fejlesztése:
Fő cél: a habilitáció, egyénre szabott fejlesztési terv alapján. Célja: a gyermekek elemi beilleszkedési készségeinek, adaptív viselkedésének kialakítása.
A célokhoz kapcsolódó feladatok:
- szociális, kommunikációs készségek célzott fejlesztése,
- az autizmusból és a társuló fogyatékosságokból eredő fejlődési elmaradások lehetséges célirányos kompenzálása,
- a sztereotip, inadekvát viselkedések kialakulásának megelőzése, illetve korrekciója,
- a fogyatékosság specifikus, protetikus, augmentatív környezet, eszközök, módszerek és szokásrendszer kialakítása és használatának elsajátíttatása.
A fenti speciális óvodai célok eléréséhez a következő feladatok kapcsolódnak a fő fejlesztési területeken:
Kommunikáció és szociális viselkedés
- beszéd előtti (preverbális) csecsemőkori kommunikáció elemeinek tanítása,
- szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása,
- beszéd vagy ennek hiányában alternatív, vizuális eszközzel történő kommunikáció használatának tanítása,
- tanítási helyzetben szükséges elemi szociális viselkedés kialakítása,
- augmentatív kommunikációs eszközök használatának tanítása mindennapi élethelyzetekben, a protetikus környezet részeként.
Fejlődési funkció elmaradások, korai elemi készségek
Alapvető önkiszolgálási készségek kialakítása: rágás, étkezés, szobatisztaság, öltözés, tisztálkodás.
Korai kognitív funkciók
- elemi logikai műveletek, fogalmak, összefüggések tanítása,
- szociális kognitív készségek fejlesztése,
- egyszerű aktivitásformák kialakítása strukturált keretek között,
- általánosítás képességének fejlesztése,
- az elsajátított képességek önálló használatának tanítása,
- az elsajátított képességek más összefüggésben való használata,
- képességek alkalmazása más, elsősorban otthoni környezetben.
Viselkedésproblémák kezelése, megelőzése, alternatív viselkedések kialakítása
- kétszemélyes tanítási helyzetben való részvétel viselkedési elemeinek kialakítása,
- csoportba való beillesztés kialakítása,
- óvodán kívüli környezethez való adaptív viselkedés kialakítása.
Óvodásaink többsége – tankötelezetté váláskor – iskolai tanulmányait az intézményünk általános iskolájának első osztályában kezdi meg. A gyermekeknek így a megismert, megszokott, biztonságot adó környezetben biztosítva van a további hatékony fejlesztése.
A gyermekek célzott megsegítésének érdekében egyéni, valamint mikrocsoportos formában speciális konduktori, szomatopedagógiai- és logopédiai foglalkozásokra is van lehetőség.
A sérültség fokától függően alapozó terápiás foglalkozásokon is részt vesznek a rászoruló gyermekek.